Ученики Порплищенской СШ изучили особенности ткачества на Докшиччине

photo_2021-08-11_20-12-56

Пошукавае таварыства “Ветразь” Парплішчанскай СШ ажыццявіла экспедыцыю па вёсках раёна, каб сабраць матэрыял пра такое рамяство, як ткацтва. Вучням удалося адшукаць не толькі прылады для гэтага занятку, але і самі работы, сярод якіх найбольш дываноў. Яны адметныя рознай тэхнікай выканання, вельмі цікавымі ўзорамі і арнаментам.

На Докшыччыне па характары дэкору і тэхнікі вылучаюць некалькі тыпаў посцілак. Найбольш простыя з іх – паласатыя. Ткалі такія посцілкі ў дзве і чатыры ніты. Часам іх выраблялі спосабам падвойнага ткацтва.

Вельмі распаўсюджанай была “дымка” – чатырохнітовая двухуточная тканіна з шашачным арнаментам. Прыкметнай рысай народнага мастацкага ткацтва на Докшыччыне з’яўляюцца посцілкі, вытканыя на 8, 10, 12  і нават 16 нітах. Такая тэхніка амаль што не сустракаецца ў іншых месцах Беларусі, акрамя заходніх на Докшычыне Віцебшчыны і поўначы Міншчыны.

Звычайна вырабы былі двухкаляровымі, напрыклад чорныя з зялёным, чырвоным, жоўтым або белым; белыя з барвовым або зялёным.

У дыванах 1920-1930-х гг. яшчэ часта выкарыстоўваліся геаметрычныя раслінныя матывы. Сярод асаблівасцяў можна вылучыць адметныя мясцовыя назвы ткацкіх работ: на Валкалатчыне – тынчовыя, Параф’янаўскім і Крыпульскім рэгіёнах – кілімы, Парплішчанскім – радуга.

Шмат дываноў захоўваецца ў Юзэфы Матошкі з Гарадзішча, якія выткала яе маці Альжбета Кацейка. Напрыклад, ва ўзоры посцілкі ў 8 нітоў “дымкай” адлюстраваны матыў Палевіка, які з’яўляўся апекуном хлебаробаў. Ёсць работы з узорам, які азначае дабро – адзін са старажытных матываў. Вясельныя дываны выкананы ў тэхніцы перабіранага ткацтва. У дэкоры пераважаюць раслінныя матывы. Цэнтральны ўзор ўвасабляе маладых, якія акружаны вянком з узорам Багача. У вянку рассыпана зерне ў форме крыжыкаў як сімвал багацця, дабрабыту і дастатку. На белым полі – лісточкі клёну.  У гэтым сімвале ўвасоблены вобраз хлопца-малайца. Лічылася, што, калі выткаць такі ўзор, хлопец будзе цябе любіць усё жыццё.

–     У нашай сям’і ткалі ўсе, – успамінае Юзэфа Матошка. – Уменне перадавалася з пакалення ў пакаленне. Дываны ткаліся ў пасаг, выкарыстоўваліся і ў побыце. Мне на вяселле хросная маці падарыла тынчовы дыван. Сваім дочкам я таксама ў пасаг падзяліла дываны. Калі чалавек паміраў, то труну таксама засцілалі дываном, а пасля пахавання гэту посцілку аддавалі ў касцёл, дзе ёй засцілалі алтары.

Самае галоўнае тое, што Юзэфа Матошка разам з Вандай Янкавіч сабралі кросны. Яны зараз знаходзяцца ў этнаграфічным кутку, які стварылі работнікі сельскага клуба-бібліятэкі Раіса Вярцінская і Таццяна Іваноўская. Майстрыхі не проста паставілі кросны, а нават пачалі ткаць на іх дарожку. Зімой плануюць больш грунтоўна ўзяцца за справу. Жанчыны мяркуюць навучаць ткацтву і маладзейшых жыхарак вёсак.

Дыван, выкананы ў тэхніцы перабіранага ткацтва з васьміканцовай стылізаванай зоркай захоўваецца ў яшчэ адной гарадзішчанкі Алены Вярцінскай. Вобраз зоркі звязвалі з радаснымі, салодкімі, шчымлівымі перажываннямі. Ружы вакол – сімвал кахання. Малюнак з чатырох каласоў, якія перасякаюцца пад прамым вуглом, называлі рай. Ён згадваецца ў многіх беларускіх песнях, пры гэтым заўсёды звязваеццца з багаццем, заможнасцю, дабрабытам.

Посцілка з матывам зямлі-карміцелькі і шмат іншых дываноў, сатканых Адэляй Падрэз, захоўваецца ў яе дачкі Ванды Янкавіч

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *